
Wydział Transportu Politechniki Śląskiej
Krasińskiego 840-019 Katowice
+48 32 603 41 08
www.polsl.pl/wydzialy/rt/Strony/Witamy.aspx
RT@polsl.pl
Historia
Wydział Transportu powstał 1 września 2002 roku. Wydział kontynuuje proces kształcenia na kierunku transport, który Politechnika Śląska rozpoczęła w roku 1969. Początkowo studia prowadzono w Oddziale Transportowo-Komunikacyjnym Wydziału Mechaniczno-Energetycznego. W roku 1971 powstał Instytut Transportu i Komunikacji, który pełnił funkcję wydziału. W roku 1978 utworzono Wydział Transportu, który istniał do roku1984, kiedy powołano Instytut Transportu (kierunkowy). W 1992 roku Instytut Transportu włączono w strukturę nowo utworzonego
w Katowicach Wydziału Inżynierii Materiałowej, Metalurgii, Transportu i Zarządzania. Rozwój bazy dydaktycznej i naukowej oraz kadry stworzył warunki do ponownego utworzenia Wydziału Transportu w roku 2002.
Działalność naukowa
Działalność naukowo-badawcza koncentruje się w następujących grupach tematycznych:
- badania transportowe,
- sterowanie ruchem w transporcie,
- eksploatacja pojazdów,
- budowa maszyn i pojazdów,
- transport przemysłowy,
- systemy informatyczne transportu,
- telematyka transportu.
W ramach tych grup prowadzone są badania z zakresu:
- oddziaływań środowiskowych i na człowieka w transporcie,
- modeli niezawodnościowych i eksploatacyjnych w transporcie,
- drgań i hałasu w transporcie,
- metod spajania w środkach transportu,
- elektromobilności,
- ekomobilności,
- materiałów stosowanych w pojazdach
- optymalizacji sieci transportowych,
- techniki mikroprocesorowej i badań symulacyjnych w transporcie,
- modelowania matematycznego procesów spalania w silniku,
- zastosowania paliw alternatywnych w transporcie samochodowym,
- zużycia elementów maszyn transportowych,
- wspomagania komputerowego projektowania zespołów maszyn transportowych,
- badania przekładni zębatych, sprzęgieł i taśm przenośników,
- wibroakustycznej diagnostyki maszyn i pojazdów,
- dynamiki zawieszeń,
- zastosowania metod numerycznych w projektowaniu i optymalizacji zestawów kołowych oraz układu koło-szyna,
- zastosowania magnetycznych metod diagnozowania w transporcie,
- wideodetekcji zdarzeń w transporcie,
- komfortu i bezpieczeństwa transportu.