
Szanowni Państwo,
Mamy przyjemność poinformować, że IX Konferencja „Techniczno-Naprawcza PKP INTERCITY” S.A. odbędzie się 14-16.04.2021 roku
Zapraszamy Państwa do uczestnictwa w kreowaniu branży kolejowej opierając się na dialogu zleceniodawca – wykonawca. Wypracowana przez nas formuła spotkań umożliwia Państwu prezentację potencjału oraz najnowszych rozwiązań w zakresie produkcji, napraw i prac utrzymaniowych taboru kolejowego. Spotkania bilateralne podczas Konferencji są natomiast miejscem dialogu, który jest dla Spółki „PKP Intercity” S.A. podstawą do kooperacji z kontrahentami.
Wiodący przewoźnik pasażerski realizujący program „Kolej Dużych Inwestycji” zmienia kolej i jej usługi oferując bezpieczny i komfortowy tabor wyposażony w innowacyjne rozwiązania zapewniając szybkie
i bezpieczne przewozy. Podstawą tych działań jest dynamiczna realizacja inwestycji podczas których dialog pomiędzy interesariuszami (kontrahent – zleceniodawca) jest jednym z kluczowych elementów.
Spółka PKP Intercity SA jako lider przewozów pasażerskich kieruje szczególną uwagę na standaryzację rozwiązań taborowych oraz przeprowadzanie inwestycji związanych z efektywnym utrzymaniem taboru.
Zapraszamy na stronę konferencji
RELACJA 2019
7 edycja Konferencji Techniczno- Naprawczej PKP Intercity SA zgromadziła w Olsztynie blisko 200 uczestników oraz kilkunastu wystawców.
Oznacza to, że w dalszym ciągu przedsiębiorcy działający na rzecz tego przewoźnika wyrażają zainteresowanie dialogiem na linii zleceniodawca – wykonawca, prezentacjami realizowanych projektów taborowych czy planami rozwojowymi spółki. Konferencja jak zwykle była podzielona na kilka odrębnych bloków- prezentacje PKP Intercity oraz przedsiębiorców, spotkania bilateralne, szkolenia.
Rozpoczęcia konferencji dokonali - Adam Musiał, Dyrektor Generalny i Dorota Markiewicz, Dyrektor, (Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei). Zgodnie z izbowym obyczajem przyjęto także nowe firmy w poczet firm członkowskich Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei. Tym razem były to:
- FORBO Flooring Polska
- Mankiewicz Lakiery Przemysłowe Sp. z o.o., Sp.K.
- ARGIS Sp. z o.o.
- Nova Farby s.c
- GASCO INDUSTRY Sp. z o.o. Sp. K.
- B&L International Sp. z o.o.
- DRABPOL Sp.J. P.Drabczyński i Wspólnik
- JS Fabryka Przekładni Sp. z o.o. Sp. K.
Pierwsza prezentacja dotyczyła realizacji strategii taborowej „PKP INTERCITY” SA w 2018 r. Wygłosił ją Jarosław Oniszczuk, członek zarządu spółki. Po jej zakończeniu nastąpiło wręczenie "Świadectw Zgodności", czyli certyfikatów potwierdzających akceptowalność przez „PKP Intercity” SA produkowanych części i podzespołów lub wykonywanych usług utrzymaniowo-naprawczych dotyczących taboru kolejowego. Świadectwa odebrały firmy:
- RFWW RAWAG Sp. z o.o.
- ENIKA Sp. z o.o.
- FRIMATRAIL FRENOPLAST SA
- NEXANS POLSKA Sp. z o.o.
- F.H. BARWA Jarosław Czajkowski
- P.P.H.ROLMETAL T.Kubańska, J.Kubański Sp.J.
- AXTONE SA
Kontynuacją prezentacji Jarosława Oniszczuka było wystąpienie nowego członka zarządu „PKP INTERCITY” SA Adama Laskowskiego, który omówił plany taborowe na najbliższe miesiące.
W ramach pierwszego bloku przedstawiono ponadto zagadnienia inwestycji oraz rozwoju Spółki REMTRAK (Zbigniew Ciemny – Prezes Zarządu, ZAKŁAD USŁUG TABOROWYCH „REMTRAK” Sp. z o.o.), bezpiecznych i efektywnych izolacji dla pojazdów szynowych (Piotr Demczar – Regionalny Kierownik Działu Sprzedaży, Grzegorz Mazurek – Regionalny Kierownik Działu Sprzedaży, CELLOFOAM POLSKA Sp. z o.o.), materiałów tekstylnych dla pojazdów szynowych (Anna Siwińska – Dyrektor Sprzedaży, LANTAL TEXTILES AG).
Przedstawiciel firmy SOSNOWSKI Sp. z o.o., Sp. K., Mariusz Syldatk (Dyrektor Handlowy) omówił technologie umożliwiające obsługę taboru w zapleczach obsługowo-naprawczych dla poziomu utrzymania od P1 do P5. Ostatnim akordem pierwszego bloku była prezentacja firmy 3M Poland Sp. z o.o. Najpierw Wojciech Ślaski (Application Engineer) scharakteryzował komfort i bezpieczeństwo podróżnych oraz efektywność utrzymania taboru, a następnie odbyły się otwarte warsztaty dla uczestników.
Kolejny panel poświęcony był rozwiązaniom proponowanym przez producentów i dostawców. Pokazano rozwiązania związane ze smarowaniem obrzeży kół jezdnych taboru szynowego (Bogdan Miśta, Menager Produktu ds. Przemysłowych Środków Smarnych FUCHS Oil Corporation (PL) Sp. z o.o.), materiałami izolacji termicznej i akustycznej (Marcin Stryczak – CEO, MAAD Sp. z o.o. ), prezentacją wyrobów Grupy Topex (Arkadiusz Sienkiewicz – Kierownik Regionalny), doświadczeniami RADIONIKA Sp. z o.o. związanymi z umową na utrzymanie radiotelefonów pociągowych Koliber ( Andrzej Nikoniuk, Prezes) oraz prezentacją firmy JS Fabryka Przekładni Sp. z o.o. Sp.K. (Janusz Starosielski, Prezes Zarządu.
Następny blok podzielono na kilka sesji i przeznaczono na szkolenie dotyczące analizy RAMS i LCC (Robert Dąbrowski - Dyrektor ds. Wdrożeń GMS Kamil Niedek), naradę antyawaryjną dla Wydziału Odbiorów Komisarycznych „PKP Intercity” SA oraz spotkania bilateralne pomiędzy Intercity a producentami wagonów, lokomotyw i EZT. Ponadto odbyło się kolejne szkolenie otwarte zorganizowane przez 3M.
Ostatnie dwa bloki konferencji dotykały obszaru współpracy „PKP Intercity” SA z kontrahentami realizującymi naprawy taboru. W tym wypadku jednak prezentacje wygłosili przedstawiciele zakładów regionalnych PKP Intercity. Zygmunt Wolanin (z-ca Dyrektora Zakładu Centralnego) omówił centralną bazę danych zestawów kołowych i wózków wagonów i pojazdów trakcyjnych. Janusz Nowak (z-ca Dyrektora Zakładu Południowego) przedstawił uszkodzenia maszyn pomocniczych z lokomotyw elektrycznych. Jan Broczkowski (naczelnik Zakładu Zachodniego) zaprezentował system diagnostyki pokładowej na modernizowanych wagonach. Rafał Tokarski (z-ca Dyrektora Zakładu Północnego) streścił kwestię naprawy i diagnostyki pantografów w aspekcie rozwiązań technicznych stosowanych w Zakładzie Północnym.
Natomiast Grzegorz Misiura (Naczelnik Wydziału), na zakończenie dnia, scharakteryzował wdrożenie nowego systemu informacji pasażerskiej w taborze zmodernizowanym i nowo zakupionym w Spółce PKP Intercity SA.
RELACJA 2018
Dialog, potencjał oraz prezentacja realizowanych projektów. Takie były fundamenty organizacji kolejnej już, szóstej, edycji Konferencji Techniczno- Naprawczej „PKP Intercity” S.A.
Wydarzenie, które miało miejsce w Ustce, w swoich założeniach miało doprowadzić do wykreowania dialogu pomiędzy zleceniodawcą a wykonawcą. W oparciu o prezentacje realizowanych projektów, sytuacji taborowej oraz planów rozwojowych „PKP Intercity” S.A., przewoźnik chciał pokazać praktyczne aspekty swojej działalności. Konferencja miała ponadto utrwalić zasady współpracy „PKP Intercity” S.A. z kontrahentami, a tym ostatnim umożliwić firmom zaprezentowanie potencjału oraz najnowszych rozwiązań w zakresie produkcji, napraw i prac utrzymaniowych taboru kolejowego.
Początek Konferencji przeznaczono na sprawy formalne. Otwarcia i przywitania gości dokonali - Jarosław Oniszczuk, Członek Zarządu „PKP Intercity” S.A., Adam Musiał, Dyrektor Generalny i Dorota Markiewicz, Dyrektor z Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei.
Następnie firmy GG Technic s.c. Piotr Gaca, Maciej Grobelski, LINK - CABLES Sp. z o.o. oraz ZEP/ "PREXPOL" J. Piskor i J. Walkiewicz Spółka Jawna zostały przyjęte w poczet firm członkowskich.
Chwilę później Jarosław Oniszczuk przedstawił referat inauguracyjny konferencji. Streścił w nim osiągnięcia PKP Intercity w 2018 roku. Liczby wyglądały imponująco. W pierwszym półroczu 2018 roku PKP Intercity wypuściło o 3627 pociągów więcej w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Większa liczba pociągów była reakcją na wzrost liczby pasażerów. W pierwszym półroczu br. z usług IC skorzystało o ponad milion pasażerów więcej niż w tym samym okresie 2017 roku (21,4 mln). Na ten wynik złożyły się przede wszystkim rekordowe wyniki w okresie wakacyjnym, kiedy to od początku czerwca do końca sierpnia pociągami przewoźnika podróżowało 13,48 mln pasażerów.
W ramach swojej prezentacji Jarosław Oniszczuk przedstawił także strategie taborową PKP Intercity. PKP Intercity SA ogłosiło zatem między innymi skorzystanie z prawa opcji na modernizację kolejnych 30 wagonów przez H. Cegielski Fabrykę Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Ponadto, wraz z NCBiR, opublikowało ogłoszenie o zamiarze prowadzenia dialogu technicznego w sprawie opracowania i dostawy konfigurowalnych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które spełniają wymagania w zakresie m.in. prędkości konstrukcyjnej nie mniejszej niż 250 km/h, pojemności ok. 400 miejsc siedzących, zasilania systemem prądu stałego 3 kVi systemami prądu przemiennego 15 kVi 25 kV, częściowo wyposażonych w automatyczny system wymiany bagażu.
Po zakończeniu referatu inauguracyjnego wręczono „Świadectwa Zgodności", czyli certyfikaty potwierdzające akceptowalność przez „PKP Intercity” SA produkowanych części i podzespołów lub wykonywanych usług utrzymaniowo-naprawczych dotyczących taboru kolejowego.
Świadectwa Zgodności po przeprowadzonym, z wynikiem pozytywnym, audycie wręczono firmom:
♦ PZPG Piastów Dystrybucja Sp. z o.o.,
♦ Bombardier Transportation Polska Sp. z o.o.,
♦ NOVA FARBY S.C. Patrycja Trzmiel, Andrzej Schwenke,
♦ ROGUM Kable Sp. z o.o.,
♦ PRONET Color Sp. z o.o.,
♦ Mankiewicz Lakiery Przemysłowe Sp. z o.o. i S.K.,
♦ Zakład Wyrobów Metalowych "RESTAL" Elżbieta Rembiasz.
Świadectwa wznowione natomiast wręczono firmom:
♦ Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA
♦ ARGIS Sp. z o.o.
♦ Zakład Usług Taborowych "REMTRAK" Sp. z o.o.,
♦ WABTEC Poland Sp. z o.o. ,
♦ Darpol Sp. z o.o.
Następnie Krzysztof Prządka, Dyrektor Biura Taboru PKP Intercity SA, scharakteryzował wdrożone rozwiązania techniczne w wagonach poddanych modernizacji. Omówił zatem w sposób bardzo szczegółowy zmodernizowany tabor przekazując dane techniczne wagonów typu 141A- 10 czy też 174A.
ZEP INC. To czołowy amerykański producent i dostawca wyspecjalizowanej chemii technicznej dla kolejnictwa i przemysłu oraz infrastruktury miejskiej. Bartosz Chyliński, Regionalny Manager ds. Techniczno-Handlowych z ZEP/ "PREXPOL" J.Piskor i J.Walkiewicz Spółka Jawna zaprezentował sposób wykorzystania PROCOLLE CARTER GUN – płynnej uszczelki gumowej w postaci aerozolu, która jest odporna na wysokie temperatury oraz absorbująca wibracje i hałas. Uszczelka doskonale i skutecznie zapobiega nieszczelnością -minimalizując wycieki olejów w osłonach kół zębatych lokomotyw. Drugim pokazanym produktem był CHERRY BOMB, czyli preparat w postaci pasty do mycia między innymi izolatorów ceramicznych, wzbogacony w drobinki pumeksu i łagodny rozpuszczalnik. Pasta doskonale i bezpiecznie czyści izolatory zabezpieczając je przed kolejnymi zanieczyszczeniami.
Dr inż. Bogdan Miśta, Manager produktu ds. Przemysłowych Środków Smarnych z FUCHS OIL Corporation (PL) Sp. z o.o. streścił specjalistyczne środki smarne dla nowoczesnego taboru kolejowego. Przedstawił między innymi produkty i miejsca aplikacji, smarowanie obrzeży kół i szyn, metody aplikacji. Miśta określił wymagania smarowanie obrzeży kół (redukcja zużycia obrzeży kół, redukcja zużycia obrzeży szyn, wydłużenie trwałości kół i szyn, redukcja ryzyka związanego z wykolejeniem przez minimalizację tarcia pomiędzy obrzeżem kół i szyn, optymalizowanie procedury/zabiegu reprofilowania kół, zmniejszenie nakładów inwestycyjnych) oraz metody aplikacji ( m. in. stosowane centralne układy smarowania z ekstremalnie małymi dawkami na obrzeża).
Grzegorz Golan, Bussines Development Manager z PILZ POLSKA Sp. z o.o., przedstawił zagadnienie bezpieczeństwa aplikacji kolejowych poprzez SIL PLC. Zalety tego rozwiązania, to według słów Golana, duża ilość dostawców (brak wymagań specyficznych dla dostawcy, brak blokady dostawcy), niskie ceny, bezpośrednia i wysoka dostępność oraz zamknięta, bezpieczna sieć oparta na otwartych standardowych sieciach IT / telekomunikacyjnych.
Kolejną prelekcję wygłosił Franciszek Seul, Manager reprezentujący TEKNOWARE Poland Sp. z o.o. Streścił zalety oświetlenia tej firmy jak również ostatnie trendy w oświetleniu taboru (znaczenie inteligentnych systemów sterowania oświetleniem, zwiększona zdolność kontroli i dokładnej diagnostyki).
Tematykę nowoczesnych technologii, które mogą wspierać produkcję podjął Aleksander Faleńczyk, Senior Sales Manager z PSI Polska Sp. z o.o. Scharakteryzował on między innymi platformę PSIam czyli jedyną na rynku platformę do zarządzania produkcją. Łączy ona w sobie zaawansowane harmonogramowanie produkcji (APS), monitorowanie realizacji produkcji (MES) oraz kontrolę procesu produkcyjnego (SCADA).
Drugi dzień konferencji rozpoczęły, przebiegające równolegle, szkolenia oraz zamknięte spotkania bilateralne. W pierwszym przypadku, reprezentujący Wydział transportu Politechniki Śląskiej:
- prof. Janusz Ćwiek, omówił możliwości zastosowania materiałów kompozytowych na pudła wagonów osobowych,
- prof. Krzysztof Labisz, przedstawił klocki i okładziny hamulcowe kompozytowe w aspekcie wymagań TSI, interoperacyjności,
- prof. Jarosław Konieczny, streścił cykl życia pojazdów szynowych (w tym wytrzymałość zmęczeniowa osi zestawów kołowych).
W ramach spotkań bilateralnych omówiono natomiast realizacje zawartych i bieżących umów oraz zasad współpracy pomiędzy, „PKP Intercity” S.A. a kontrahentami. W grupie tematycznej – wagony - z przedstawicielami PKP Intercity spotkali się reprezentanci firm - Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA, Wagon Opole Sp. z o.o., Zakład Usług Transportowych „REMTRAK” Sp. z o.o., NEWAG SA, H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. oraz ZNTK Mińsk Mazowiecki. Natomiast w grupie - lokomotywy i EZT - OLKOL Sp. z o.o., Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego i Miejskiego Sp. z o.o., Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA, ALSTOM KONSTAL SA oraz NEWAG SA.
Kolejny panel przeznaczono na omówienie współpracy „PKP Intercity” SA z kontrahentami realizującymi naprawy taboru. W tym wypadku przedstawiciele zakładów przedstawili i omówili najczęściej występujące problemy i uszkodzenia w konkretnych instalacjach i podzespołach:
• Zygmunt Wolanin, z-ca Dyrektora Zakładu, Zakład Centralny – Warszawa omówił zatem instalację elektryczną w pociągach – magistrala UIC: budowa, przeznaczenie i występujące problemy;
• Janusz Nowak, Z-ca Dyrektora Zakładu , Zakład Południowy – Kraków, streścił najwcześniej występujące uszkodzenia, stwierdzone podczas czynności przeglądowych wagonów;
• Andrzej Bokszczanin, Z-ca Dyrektora Zakładu, Zakład Zachodni – Poznań, opowiedział o klimatyzacji wagonów – usterkach i problemach technicznych;
• Sławomir Leman, Z-ca Dyrektora Zakładu, Zakład Północny – Gdynia, scharakteryzował nieszczelność przekładni zębatych w lokomotywach EP07/EU07.
Podczas kolejnego panelu najpierw omówiono natomiast współpracę „PKP Intercity” SA z kontrahentami realizującymi naprawy taboru. Następnie Grzegorz Misiura, Naczelnik z „PKP Intercity” S.A, Grzegorz Misiura streścił zagadnienie standaryzacji w projektach taborowych. Przedstawione zostały zatem cele standaryzacji wagonów:
- wprowadzenie, w miarę możliwości, jednego standardu maksymalnie jak największej liczby komponentów, dzięki czemu pasażerowie będą zawsze wiedzieli jaki rodzaj wyposażenia znajduje się w wagonach PKP Intercity SA,
- krótszy czas realizacji projektów,
- maksymalne skrócenie czasu dostaw zamówionych części,
- zmniejszenie kosztów późniejszej eksploatacji wagonów,
- usprawnienie procesu diagnozy i naprawy usterek,
- przewidywalność, powtarzalność zabudowy i eksploatacji.
Misiura podał również przykładowe elementy objęte standaryzacją (malatura, piktogramy wewnętrzne i zewnętrzne, wygląd i wyposażenie wc, galanteria wagonowa: zasłonki przedziałowe, rolety, młotki bezpieczeństwa, poręczę, wykładziny, lustra i śmietniczki, gniazdka elektryczne, stoliki czteroosobowe w części bez przedziałowej oraz półki na duży bagaż w części bezprzedziałowej).
Ostatnim akordem konferencji było spotkanie wewnętrzne „PKP Intercity” SA.
Podsumowując należy zauważyć, że konferencja kolejny już raz umożliwiła efektywny dialog pomiędzy największym polskim kolejowym przewoźnikiem pasażerskim a kontrahentami z sektora taboru szynowego.
FOTORELACJA 2019
FOTORELACJA 2018
telefon: +48 52 324 93 80
faks: +48 52 331 25 30
NIP 967 10 47 950
Regon 092 454 672
KRS 00000 25768 Sąd Rejonowy w Bydgoszczy XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejstru Sądowego
Konto ING Bank Śląski Oddział Bydgoszcz 41 1050 1139 1000 0022 9700 3499















