MenuMenu
pl | en
    I konferencja "Kolej Wodorowa"2021-06-29 - 2021-07-01

    Dziękujemy za udział w

     I Konferencji „KOLEJ WODOROWA” 
    HYDROGEN4RAIL  - FUTURE OF TRANSPORT

    która odbyła się w dniach 29.06 - 1.07.2021 r.
    w Poznaniu (Politechnika Poznańska/Hotel MALTA)

     

    Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei zorganizowała wydarzenie, które jest odpowiedzią na założenia „Polskiej Strategii Wodorowej do roku 2030 z perspektywą do 2040 r.”, Krajowego Planu Odbudowy oraz pryncypiów płynących z idei Europejskiego Zielonego Ładu. Konferencja wpisała się również w założenia i planowanie działań w ramach Europejskiego Roku Kolei (ERK2021), którego celem jest upowszechnianie koncepcji EZŁ i działań proekologicznych w transporcie kolejowym.

                 Głównym celem spotkania była wymiana doświadczeń administracji rządowej, środowiska naukowego, przemysłu, przewoźników kolejowych i producentów taboru oraz jednostek finansujących  w zakresie opracowania i wdrażania alternatywnych napędów w środkach transportu oraz promocji ekologicznych napędów w pojazdach szynowych.  Podjęliśmy również tematykę pozyskiwania paliwa z przemysłu ciężkiego oraz OZE. 

    Produkcja wodoru w Polsce klasyfikuje nas na piątym w świecie miejscu a trzecim w Europie wśród producentów ekologicznego paliwa przyszłości. To ogromny potencjał ukierunkowany na progres. Nowy rodzaj napędów będzie elementem wymiany taboru kolejowego. UTK szacuje, że aby przed rokiem 2030 zastąpić tabor którego wiek przekroczy 40 lat należy zakupić 1700 wagonów pasażerskich, 900 EZT oraz 245 lokomotyw. To koszt 30 mld zł i szansa na rozwój rodzimych przedsiębiorstw.

    PSW znajduje się w fazie konsultacji i legislacji. Zakłada się przyjęcie działań dla produkcji wodoru, budowy stacji i magazynów oraz wprowadzenia pojazdów z ogniwami wodorowymi. W III kwartale 2021r. Prawo Wodorowe ma być gotowe wskazując reżimy dla wodoru jako paliwa do pojazdów.

     

                 Przygotowaliśmy PANEL DYSKUSYJNY pt. „Oczekiwania rynku wobec pojazdów wodorowych” dotyczący nowoczesnej technologii i korelacji interesów zaangażowanych stron oraz wyjazd studyjny do  Łukasiewicz – Instytut Pojazdów Szynowych „TABOR”.

    Do udziału w konferencji zaprosiliśmy ekspertów i specjalistów z Kancelarii RM, Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Aktywów Państwowych, Ministerstwa Rozwoju Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Infrastruktury. Zaprosiliśmy również podmioty kolejowe zainteresowane zastosowaniem wodoru: PKP Energetyka S.A., PKP CARGO S.A., PKP Intercity S.A. ,POLREGIO sp. z o.o. oraz przewoźników aglomeracyjnych i samorządowych. Dodatkowa grupa zaproszonych to producenci paliwa oraz taboru: NEWAG SA., PESA Bydgoszcz, ALSTOM KONSTAL S.A., H. Cegielski -FPS, SIEMENS, RAFINERIA TRZEBINIA S.A., JSW Innowacje S.A.,PKN ORLEN S.A., LOTOS S.A.

    Zakres tematyczny konferencji objął:

    • produkcję wodoru, napędy i zasilanie
    • dystrybucję  i magazynowanie,  infrastrukturę liniową, taborową oraz stacje tankowania
    • ekonomię i finansowanie
    • lokomotywy i inne pojazdy zasilane wodorem

     

    FOTORELACJA z wydarzenia dostępna jest na oficjalnej stronie konferencji - www.wodornakolei.pl

     

    kontakt:

    Zbigniew Wiśniewski
    tel. 508 500 995
    e-mail: z.wisniewski@izbakolei.pl

    Radosław Karwicki
    tel. 508 501 069
    e-mail: r.karwicki@izbakolei.pl

    I Konferencja Wodorowa HYDROGEN4RAIL – FUTURE OF TRANSPORT

    W dniach 29 czerwca – 1 lipca 2021 r. w Poznaniu, Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei we współpracy z Łukasiewicz Instytut Pojazdów Szynowych Tabor, Wydziałem Inżynierii Lądowej i Transportu oraz Wydziałem Technologii Chemicznej Politechniki Poznańskiej, zorganizowała I Konferencję Wodorową.

    Głównym celem wydarzenia była wymiana doświadczeń administracji rządowej, środowiska naukowego, przemysłu, przewoźników kolejowych i producentów taboru oraz jednostek finansujących w zakresie opracowania i wdrażania alternatywnych napędów w środkach transportu oraz promocji ekologicznych napędów w pojazdach szynowych. Podejmowana tematyka dotyczyła również pozyskiwania paliwa z przemysłu ciężkiego oraz OZE.

    Podejmując temat wykorzystania wodoru w branży kolejowej Polska Izba Kolei stara się odpowiedzieć na wyzwania „Polskiej Strategii Wodorowej do roku 2030 z perspektywą do 2040 r.”, Krajowego Planu Odbudowy oraz pryncypiów płynących z idei Europejskiego Zielonego Ładu. Poruszane i dyskutowane tematy wpisywały się także w założenia i planowanie działań w ramach Europejskiego Roku Kolei (ERK2021), którego celem jest upowszechnianie koncepcji EZŁ i działań proekologicznych w transporcie kolejowym.

    Patronatu konferencji udzielili: Ministerstwo Aktywów Państwowych, Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii, Urząd Transportu Kolejowego, Polska Akademia Nauk, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Politechnika Poznańska, Polskie Towarzystwo Naukowe Silników Spalinowych oraz Kompetenznetz Rail Berlin-Brandenburg GmbH.

    Partnerami wydarzenia byli: Alstom, Siemens i H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych.

    Gospodarzem pierwszego dnia konferencji była Politechnika Poznańska, na której oficjalnego otwarcia wydarzenia dokonali: Adam Musiał, Dyrektor Generalny i Dorota Markiewicz, Dyrektor Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, JM Rektor Politechniki Poznańskiej prof. dr hab. inż. Teofil Jesionowski oraz Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego Wojciech Jankowiak.

    Przed rozpoczęciem części merytorycznej dokonano wręczenia certyfikatów członkostwa Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei. Do jej grona dołączyły: kancelaria HANTON Szalc Zięba & Partnerzy oraz PS Solutions sp. z o.o.

    Uczestnicy konferencji wysłuchali referatów wprowadzających, które otworzyły I Panel. Na pytanie postawione w temacie wystąpienia „Wodór jako paliwo alternatywne, tak czy nie?”, starał się odpowiedzieć prof. dr hab. inż. Paweł Fuć z Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej. Z kolei wystąpienie Dyrektora Instytutu Chemii i Elektrochemii Technicznej dr hab. Macieja Galińskiego prof. PP pt. „Wodór – pierwiastek przyszłości”, mówiło o możliwości uczynienia z niego zielonego źródła energii. Prezes Zarządu Towarzystwa Naukowego Silników Spalinowych prof. dr hab. inż. Jerzy Merkisz przybliżył „Znaczenie Technologii wodorowych w silnikach spalinowych”, a dr hab. inż. Wojciech Gis prof. Instytutu Transportu Samochodowego ocenił „Stan obecny i perspektywy wodoryzacji w transporcie”.

    Następnie swoje wystąpienia mieli zaproszeni goście. Dyrektor Departamentu Elektromobilności i Gospodarki Wodorowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska Szymon Byliński w prezentacji „Polska strategia wodorowa – krok do neutralności klimatycznej” podkreślił, że ministerstwo oraz polski rząd chcą wspierać inwestycje wodorowe na kolei.

     

    – Najbliższe dziesięć lat będzie pod tym względem niezwykle ciekawe. To czas wielkich zmian na kolei i wprowadzania technologii wodorowej – powiedział.

    Prezes Zarządu ALSTOM Konstal S.A. Artur Fryczkowski zaprezentował „ALSTOM w Polsce”. W trakcie wystąpienia przedstawił proces powstania pociągu Coradia iLint i nawiązał do polityki wodorowej.

    – Nie wszystkie linie kolejowe są zelektryfikowane w pełni – podkreślał. – Unijna średnia to 54 proc. W Polsce jest trochę lepiej – 64 proc. Natomiast wciąż duża część linii kolejowych pozostaje niezelektryfikowana. Zasoby oleju napędowego kiedyś się skończą. Postawienie na wodór to przede wszystkim postawienie na środowisko. Unia Europejska coraz silniej ingeruje w sektory ochrony klimatu, emisyjności czy niwelacji hałasu. Wodór z pewnością będzie dla unijnej polityki niezwykle ważny.

    Prezes Zarządu H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. Krzysztof Laskowski i Kierownik Projektu Piotr Tarnawski w wystąpieniu pt. „PLUS – nowa platforma pojazdów szynowych” przedstawili projekt innowacyjnego zespołu trakcyjnego, wyposażonego w napęd elektryczny i spalinowy. Pierwszy z rodziny pojazdów PLUS zostanie pokazany na wrześniowych targach TRAKO w Gdańsku, drugi kilka miesięcy później.

    – Nasz pojazd posiadać będzie dwa niezależne wózki – toczny i napędny, znajdujący się poza obszarem pracy maszynisty – podkreślał w prezentacji przedstawiciel firmy. – Pojazdy PLUS to wyjście do całej rodziny EZT, które charakteryzować się będą modułową budową. Posłużą nie tylko w relacjach regionalnych i międzymiastowych, ale także zostaną przygotowane do obsługi połączeń dalekobieżnych. Jesteśmy przekonani, że alternatywą dla diesla są paliwa wodorowe i w tę stronę idziemy.

    Drugi dzień konferencji rozpoczął II Panel, a w otwierającym go wystąpieniu Maciej Andrzejewski – Dyrektor Instytutu Łukasiewicz IPS „Tabor” powiedział:

    – kolej musi otworzyć się na wodór. To nie tylko budowa pojazdów to przede wszystkim bezpieczeństwo. Otwiera się nowy obszar dla całego systemu.

    Reprezentujący także Łukasiewicz – IPS „TABOR” dr inż. Rafał Cichy, Kierownik Ośrodka Certyfikacji Wyrobów odniósł się do homologacji pojazdów szynowych z nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi. Natomiast Dyrektor Departamentu Badań i Innowacji Centrum Łukasiewicz Marcin Kardas przedstawił skalę i możliwości programu „Wyzwania Łukasiewicza”. Prezes Zarządu STADLER Polska Sp. z o.o. Tomasz Prejs w prezentacji „Pojazdy wodorowe Stadlera” streścił dokonania spółki na tym polu, a rozwiązania wodorowe Siemens Mobility zaprezentował Jacek Fink-Finowicki – Starszy inżynier projektów SIEMENS Mobility Sp. z o.o.

    III Panel otworzył Grzegorz Jóźwiak, Dyrektor Biura Wdrażania Paliw Alternatywnych PKN ORLEN S.A. wystąpieniem pt. „Rola wodoru w dążeniu do neutralności emisyjnej – kierunki wykorzystania wodoru w PKN ORLEN S.A.”. Następnie Filip Jankun, Dyrektor Sprzedaży IMPACT CLEAN POWER TECHNOLOGY S.A. zaprezentował litowo jonowe systemy bateryjne dla napędów wodorowych na kolei. Dyrektor Biura Badań i Rozwoju PKP Energetyka S.A. Piotr Obrycki odniósł się do rozwiązań opartych na wodorze jako uzupełnienie programu Zielona Kolej. Reprezentujący LOPI Anuszkiewicz i Trzecińscy sp. j., z-ca Dyrektora ds. technicznych Piotr Matera poruszył temat zarządzania i magazynowania energii. Dr inż. Piotr Piórkowski – Kierownik Zakładu Napędów Wieloźródłowych Politechniki Warszawskiej podsumował testy wodorowego ogniwa paliwowego PEM, a mgr Mateusz Jüngst z Instytutu Transportu Politechniki Poznańskiej przedstawił perspektywy wykorzystania niskoemisyjnych wagonów motorowych i zespołów trakcyjnych na liniach niezelektryfikowanych w Polsce.

    Po prezentacjach i referatach nadszedł czas na panele dyskusyjne. Pierwszy, którego moderatorem był Adam Musiał, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Kolei, nosił tytuł: „Pojazdy z alternatywnymi źródłami napędu wyznacznikiem zmiany polityki taborowej i elementem Zielonego Ładu?”. Wzięli w nim udział: Maciej Lignowski – Prezes Zarządu PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o., Alan Beroud – Prezes Zarządu Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o., Adam Laskowski – Członek Zarządu PKP Intercity S.A., Paweł Szałek – naczelnik w PKP CARGO S.A., Szymon Finke – Dyrektor PKP S.A., Maciej Kiersnowski – Z-ca Dyrektora PKP Energetyka S.A.

    Drugi panel dyskusyjny pt. „Oczekiwania rynku wobec pojazdów wodorowych” poprowadził Sylwin Tomaszewski – Pełnomocnik Dyrektora IPS TABOR. Jego uczestnikami byli: Artur Fryczkowski – Prezes Zarządu ALSTOM Konstal S.A., Jacek Konop – Członek Zarządu Pojazdy Szynowe PESA S.A., Maciej Głowiński – Kierownik Działu H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych, Józef Michalik – Wiceprezes Zarządu NEWAG S.A., Grzegorz Jóźwiak – Dyrektor PKN ORLEN S.A., Witold Gadoś – Dyrektor SIEMENS Mobility Sp. z o.o.

    Trzeci dzień konferencji rozpoczął się od wizyty studyjnej w Łukasiewicz – Instytut Pojazdów Szynowych „TABOR”, a zakończyło go podsumowanie całego wydarzenia, którego dokonał Dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej prof. dr hab. inż. Jacek Pielecha.

    W trakcie trwania całego wydarzenia, goście mogli zapoznać się z ofertą firm, które wystawiły swoje stoiska, a były nimi: Zakład Produkcji Automatyki Sieciowej S.A. (ZPAS S.A.) oraz LOPI Anuszkiewicz i Trzecińscy sp. j.

    Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Koleiul. Jana Karola Chodkiewicza 17, 85-065 Bydgoszcz e-mail: sekretariat@izbakolei.pl
    telefon: +48 52 324 93 80
    faks: +48 52 331 25 30

    NIP 967 10 47 950
    Regon 092 454 672
    KRS 00000 25768 Sąd Rejonowy w Bydgoszczy XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejstru Sądowego
    Konto ING Bank Śląski Oddział Bydgoszcz 41 1050 1139 1000 0022 9700 3499

    Nasz zespół
    Adam MusiałDyrektor Generalnytel.: 52 324 93 80a.musial@izbakolei.pl
    Dorota MarkiewiczDyrektortel.: 52 324 93 80d.markiewicz@izbakolei.pl
    Agnieszka JedwabińskaAsystentka Dyrektoratel.: 515 454 183sekretariat@izbakolei.pl
    Aleksandra JasińskaManagertel.: 508 501 037a.jasinska@izbakolei.pl
    Zbigniew WiśniewskiManagertel.: 508 500 995z.wisniewski@izbakolei.pl
    Radosław KarwickiZ-ca Redaktora Naczelnego, Pełnomocnik ds. RODOtel.: 508 501 069r.karwicki@izbakolei.pl
    Edyta StudzińskaSpecjalista ds. Marketingutel.: 500 474 832e.studzinska@izbakolei.pl
    Anna ModrzejewskaSpecjalista ds. projektutel.: 501 797 551a.modrzejewska@izbakolei.pl
    Karolina Karólczak-MorawskaDoradca ds. Kluczowych Klientówtel.: 508 501 012k.karolczak@izbakolei.pl
    Monika WiączkowskaDoradca ds. Kluczowych Klientówtel.: 535 199 079m.wiaczkowska@izbakolei.pl
    Piotr MałachowskiDoradca ds. Kluczowych Klientówtel.: 534 577 822p.malachowski@izbakolei.pl
    Tomasz MokosDziennikarztel.: 577 337 624t.mokos@izbakolei.pl
    Michał CiechowskiDziennikarztel.: 795 022 754m.ciechowski@izbakolei.pl
    Anna TomaszewskaKsięgowośćtel.: 508 501 092ksiegowosc@izbakolei.pl
    Violetta ZiembaGrafik komputerowytel.: 577 317 911v.ziemba@izbakolei.pl
    Jak do nas dojechać
    WYSTAWCYPATRONATWSPÓŁPRACAPARTNERZY

    Klauzula informacyjna dotycząca posiadanych danych osobowych oraz ich przetwarzaniu.

    Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:

    1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Jana Karola Chodkiewicza 17.
    2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Danych Osobowych.
    3. Administrator pozyskuje dane wyłącznie bezpośrednio.
    4. Pana/Pani dane osobowe przetwarzane będą tylko i wyłącznie w celu i zakresie niezbędnym do realizacji kontraktów handlowych. Po zakończeniu ich trwania w innych zgodnych z prawem celach np. w celu zabezpieczenia ewentualnych roszczeń oraz reklamacji.
      a) Pana/Pani dane osobowe będą przekazywane firmom zewnętrznym w celu zabezpieczenia i realizacji kontraktów.
      b) Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.
    5. Posiada Pan/Pani prawo dostępu do treści swoich danych orz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, do przenoszenia danych, do wniesienia sprzeciwu, do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
    6. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do PUODO gdy uzna, że przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
    7. Pana/Pani dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany.
    8. Zgoda na przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych może zostać przez Pana/Panią wycofana w każdym czasie, poprzez wysłanie maila na adres sekretariat@izbakolei.pl co skutkować będzie usunięciem z bazy Administratora.
    9. Administrator dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony danych osobowych przed ich nieuprawnionym ujawnieniem.

    AKCEPTUJĘ